PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO projekt II zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria – ETAP I, uchwalonego uchwałą Nr V/23/07 Rady Gminy w Bogorii z dnia 30 stycznia 2007rDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2011-11-09 09:06:41

GMINA BOGORIA PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO projekt II zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria – ETAP I, uchwalonego uchwałą Nr V/23/07 Rady Gminy w Bogorii z dnia 30 stycznia 2007r Opracowanie: Anna Matyka Bogoria listopad 2009r. SPIS TREŚCI: 1. Podstawa prawna, informacje dotyczące zakresu prognozy i metod zastosowanych przy jej sporządzaniu 2. Informacje dotyczące projektowanego dokumentu 2.1. Zawartość dokumentu, cel i przedmiot zmiany planu 2.2. Powiązania z innymi dokumentami 3. Problematyka zmiany planu, analiza i ocena aktualnego stanu i funkcjonowania środowiska na obszarze objętym przewidywanym oddziaływaniem oraz potencjalne zmiany tego stanu w przypadku braku realizacji projektu zmiany planu 3.1. Problematyka zmiany planu, charakterystyka obszaru objętego projektem zmiany planu oraz stanu i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i kulturowego w rejonie opracowania 3.2. Ocena potencjalnych zmian w środowisku w przypadku braku realizacji projektu zmiany planu 4. Analiza i ocena istniejących problemów ochrony środowiska istotnych z punktu widzenia projektu zmiany planu, w szczególności dotyczących obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy o ochronie przyrody 5. Ocena uwzględnienia celów ochrony środowiska ustanowionych na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym istotnych z punktu widzenia projektu zmiany planu 6. Analiza i ocena przewidywanych oddziaływań na środowisko mogących być rezultatem realizacji projektu zmiany planu 6.1. Identyfikacja oddziaływań na środowisko wynikających z projektowanego przeznaczenia 6.2. Analiza i ocena skutków środowiskowych przewidywanych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska 7. Analiza i ocena przewidywanych oddziaływań na Jeleniewsko – Staszowski Obszar Chronionego Krajobrazu 8. Analiza i ocena przewidywanych oddziaływań na cele i przedmiot ochrony oraz integralność obszarów Natura 2000 9. Rozwiązania mające na celu zapobieganie, usuwanie barier, ograniczanie i kompensację przyrodniczą przewidywanych negatywnych oddziaływań na środowisko 10. Rozwiązania alternatywne do rozwiązań przyjętych w projekcie zmiany planu 11. Informacja o możliwym transgranicznym oddziaływaniu 12. Wskazanie napotkanych trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy 13. Podsumowanie i wnioski 14. Propozycje dotyczące przewidywanych metod analizy skutków realizacji postanowień projektu planu oraz częstotliwości ich przeprowadzania 15. Wykaz materiałów wykorzystanych przy opracowaniu prognozy 1. Podstawa prawna, informacje dotyczące zakresu prognozy i metod zastosowanych przy jej sporządzaniu Opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest realizacją obowiązku określonego w art. 50 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227 z późn. zm.). Prognoza jest elementem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko tj. postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji planów i ich zmian zgodnie z art. 46 i art. 50 cytowanej ustawy. Ponadto zgodnie z art. 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 roku (Dz.U. z 2003r. Nr 80 poz. 717 z późniejszymi zmianami), prognoza stanowi niezbędny element materiałów planistycznych warunkujących uchwalenie planu. W niniejszej prognozie przedmiotem oceny są ustalenia projektu II Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria – ETAP I, uchwalonego uchwałą Nr V/23/07 Rady Gminy w Bogorii z dnia 30 stycznia 2007 roku. Prognoza oddziaływania na środowisko została opracowana z uwzględnieniem zapisów art. 51 ust.2. i art. 52 w/w ustawy. Zakres merytoryczny prognozy zgodnie z art. 53 został uzgodniony z właściwymi organami, określonymi zapisami art. 57 i art. 58 wyżej cytowanej ustawy. Przy sporządzaniu prognozy wykorzystano aktualne i archiwalne opracowania fizjograficzne i planistyczne, w tym opracowanie ekofizjograficzne sporządzone dla potrzeb opracowania m.p.z.p gminy oraz informacje zawarte w Prognozie oddziaływania na środowisko obowiązującego planu. Spis wykorzystanych materiałów zawiera pkt. 15 niniejszego opracowania. W prognozie przeanalizowano i oceniono skutki dla środowiska, które wynikają z:  przeznaczenia terenów na określone rodzaje użytkowania,  określenia warunków zagospodarowania tych obszarów. Ocenie poddano wszystkie elementy środowiska tj.: powietrze, powierzchnia ziemi łącznie z glebą, wody powierzchniowe i podziemne, klimat, świat roślinny i zwierzęcy, bioróżnorodność, dziedzictwo kulturowe, krajobraz we wzajemnym ich powiązaniu z uwzględnieniem stanu środowiska obszaru opracowania jego wrażliwości i odporności. Dokonano również identyfikacji, analizy i oceny wpływu projektowanych zmian (możliwych oddziaływań generowanych w wyniku ich wprowadzenia) na obszary chronione z mocy ustawy o ochronie przyrody tj.: na cele, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000 oraz na cele ochrony Jeleniewsko-Staszowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Ponadto przeanalizowano i oceniono skutki realizacji ustaleń projektu zmiany planu pod kątem zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi. Analizowano i oceniono wpływ na środowisko projektowanych zmian, które są przedmiotem analizowanego dokumentu (II Zmiany M.p.z.p. gminy Bogoria – ETAP I), wyszczególnionych w pkt. 2.1. niniejszego opracowania. Istota prognozy zawiera się w ocenie:  na ile ustalenia planu pozwolą na zachowanie istniejących wartości środowiska,  na ile ustalenia planu wzbogacą lub odtworzą obniżone wartości środowiska,  w jakim stopniu ustalenia planu będą potęgować istniejące zagrożenia. Przy sporządzaniu prognozy posłużono się głównie metodami analitycznymi i waloryzacyjnymi. Skutki wpływu realizacji ustaleń planu na obszary Natura 2000, Jeleniewsko-Staszowski Obszar Chronionego Krajobrazu oraz środowisko zostały oszacowane poprzez prognozowanie zmian poszczególnych elementów środowiska oraz prognozowanie oddziaływań na cele, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000 i cele ochrony Obszaru Chronionego Krajobrazu. Punktem odniesienia był aktualny stan środowiska. Zastosowane metody prognozowania (analiza opisowa) oparte zostały głównie na zasadzie wykorzystania publikowanych poradników, wytycznych i przepisów branżowych oraz analogii do skutków realizacji działań o podobnym zakresie i charakterze na terenach o zbliżonych uwarunkowaniach środowiskowych. Na podstawie zastosowanych metod, analiz i ocen sformułowane zostały wnioski odnośnie rozwiązań przyjętych w projekcie zmiany planu w aspekcie ich wpływu na środowisko oraz cele, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000. Ze względu na jasny i czytelny sposób opracowania niniejszej prognozy bez użycia sformułowań specjalistycznych oraz stosunkowo niewielką objętość opracowanego dokumentu odstąpiono od sporządzenia streszczenia w języku niespecjalistycznym. 2. Informacje dotyczące projektowanego dokumentu 2.1. Zawartość dokumentu, cel i przedmiot zmiany planu Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria – ETAP I, został uchwalony uchwałą Nr V/23/07 Rady Gminy Bogoria z dnia 30 stycznia 2007 roku. Wraz z planem została opracowana prognoza oddziaływania na środowisko spełniająca wymogi obowiązujących wówczas przepisów prawa. W uchwalonym M.p.z.p. zostało ustalone m.in. przeznaczenie terenów, zasady zagospodarowania terenów o różnym przeznaczeniu, ponadto zawarto ustalenia dotyczące przebudowy, rozbudowy i budowy systemu komunikacji i systemów infrastruktury technicznej, ustalenia w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz dotyczące zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Integralną część ustaleń planu stanowi siedemnaście załączników graficznych, obejmujących tereny poszczególnych wsi w ich granicach administracyjnych. Projekt omawianej II zmiany M.p.z.p. składa się z części tekstowej i kartograficznej sporządzonej w skali 1:2000. Część graficzna obejmuje pierwotny rysunek M.p.z.p. – załącznik Nr 1, obejmujący grunty wsi Bogoria z określonym zakresem zmian projektowanych w analizowanym dokumencie. Część tekstowa obejmuje ustalenia będące przedmiotem i celem omawianej zmiany planu. Przedmiotem II zmiany planu jest teren położony w północno-zachodniej części obszaru obowiązującego M.p.z.p - Załącznika Nr 1. Celem zmiany M.p.z.p. dotyczącego wsi Bogoria, mającej odzwierciedlenie w części tekstowej i graficznej jest zmiana przeznaczenia terenu o powierzchni 3ha, przeznaczonego w pierwotnej wersji planu pod lokalizację obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (3.P.1.) w: • tereny usług publicznych i komercyjnych (usługi sportu i rekreacji, baseny, kryte pływalnie itp.) – USr. na powierzchni 2,51ha; • teren zabudowy usługowej (usługi publiczne i komercyjne) – U. o powierzchni 0,27ha; • tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej – .MW. na powierzchni 0,22ha. Ustalenia zmiany planu zawierają warunki zagospodarowania terenów i kształtowania zabudowy dotyczące projektowanego przeznaczenia. Analizowana zmiana planu utrzymuje pozostałe ustalenia ogólne, w tym dotyczące przeznaczenia terenów, ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu, ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz ustalenia dotyczące rozbudowy i budowy systemu komunikacji i systemów infrastruktury technicznej. 2.2. Powiązania z innymi dokumentami Analizowany projekt zmiany planu uwzględnia cele, wytyczne i ustalenia opracowań strategicznych i planistycznych, które zostały sporządzone na poziomie wojewódzkim i lokalnym. Opracowania te zawierają wytyczne i ustalenia o których mowa w dokumentach sporządzonych na szczeblu wspólnotowym i krajowym. Cechą charakterystyczną tych dokumentów jest ustawowa hierarchiczność ich ustaleń i zapisów. Do podstawowych dokumentów powiązanych z analizowanym dokumentem należą: Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego Ustalenia przedmiotowej zmiany planu uwzględniają i nie są sprzeczne z poniższymi ustaleniami Planu województwa – zasadami i kierunkami regionalnej polityki przestrzennej, odnoszącymi się do rejonu terenu objętego zmianą, w szczególności dotyczącymi ochrony środowiska przyrodniczego oraz osadnictwa i ładu przestrzennego: Ochrona środowiska Zasady polityki przestrzennej • zgodność charakteru i poziomu intensyfikacji zagospodarowania z cechami środowiska przyrodniczego oraz jego naturalną chłonnością i odpornością na zniszczenie; • prowadzenie gospodarki zasobami wodnymi w granicach zlewni; • respektowanie wymogów ochronnych obowiązujących w strefach ochrony wód podziemnych; • humanizacja zagospodarowania terenów dynamicznie urbanizujących się (wzrost udziału terenów zielonych i sportowo-rekreacyjnych, ograniczanie konfliktów i barier środowiskowych); • wydobywanie surowców zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów prawa, w tym ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa eksploatacji surowców w odniesieniu do obszarów zamieszkałych, atrakcyjnych turystycznie, o wysokich walorach przyrodniczych i rolniczych; • wszechstronne wykorzystanie kopalin (kopaliny głównej, kopalin towarzyszących oraz surowców z hałd i składowisk po działalności górniczej). Podstawowe kierunki zagospodarowania • skuteczna ochrona ostoi przyrody oraz prawnych form ochrony przyrody zgodnie z ustawą o ochronie przyrody i aktami prawnymi w sprawie ich utworzenia; • udrażnianie korytarzy ekologicznych poprzez likwidację barier ekologicznych lub minimalizację ich skutków dla środowiska; • zahamowanie oddrzewiania krajobrazu, istotne zwiększenie zadrzewień, zakrzewień oraz skupień roślinności o różnych funkcjach (szczególnie obudowa biologiczna cieków zapobiegająca przedostawaniu się do wód powierzchniowych związków chemicznych stosowanych w rolnictwie); • pozostawianie nieuregulowanych odcinków rzek, szczególnie tych, których funkcje przyrodnicze nie uległy dotychczas dewastacji; • ochrona zasobów wód podziemnych oraz ujęć wody i źródeł poprzez ustanowienie stref ochronnych i właściwe ich zagospodarowanie; • likwidacja niezorganizowanych zrzutów ścieków i „dzikich” wysypisk śmieci; • utworzenie Rejonowego Zakładu Gospodarki Opadami w rejonie południowo-wschodnim („Plan gospodarki odpadami dla województwa świętokrzyskiego”); • kontynuacja wdrażania selektywnego systemu zbiórki odpadów; • ograniczenie do niezbędnego minimum stosowania nawozów i środków ochrony roślin, szczególnie na obszarach o szczególnych wymogach ochrony wód; • ochrona gleb klas bon. I–III przed nieuzasadnionym zagospodarowaniem na cele nierolne; • przeciwdziałanie głębokim zmianom agrocenoz wywoływanym przesuszeniem gleb, erozją wodną i wietrzną itp.; • unowocześnienie technicznych urządzeń ochrony środowiska, szczególnie w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, ochrony powietrza i ochrony przed hałasem; • zwiększenie produkcji energii z odnawialnych zasobów energetycznych; • dążenie do likwidacji lub przynajmniej osłabienia sytuacji konfliktowych na styku działalności gospodarczej z przyrodą i krajobrazem; • podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa; • rekultywacja byłych wyrobisk, hałd i osadników oraz sukcesywna rekultywacja terenów poeksploatacyjnych, zwłaszcza na obszarach wielkoskalowych przekształceń górniczych; • wymóg stosowania technicznych urządzeń ochrony środowiska i sukcesywnej ich modernizacji, szczególnie w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, ochrony powietrza i przed hałasem; • optymalne wykorzystanie złóż (uwzględniając aspekty gospodarcze i środowiskowe) oraz zmniejszenie ilości powstających odpadów drogą stosowania nowoczesnych technologii i przeróbki; • wprowadzanie zieleni osłonowej, izolującej przyrodniczo i wizualnie tereny wydobycia; • stałe monitorowanie wpływu eksploatacji kopalin na środowisko; • likwidacja nielegalnej eksploatacji kopalin, udostępnienie w zamian do zagospodarowania małych złóż kopalin pospolitych, przeznaczonych na potrzeby lokalne; • egzekwowanie wymogu sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów górniczych złóż kopalin. Osadnictwo i ład przestrzenny Preferowane kierunki polityki osiedleńczej Najważniejszym kierunkiem polityki przestrzennej na obszarze gminy będzie dostosowanie profilu osadnictwa do istniejącej bazy ekonomicznej oraz eliminacja chaosu przestrzennego powstającego na skutek dysharmonijnie kształtującego się mieszkalnictwa i drobnej przedsiębiorczości. Przewiduje się też zahamowanie i likwidację trendów prowadzących do zagrożeń ładu przestrzennego i degradacji środowiska. Będzie to realizowane w wyniku: • ochrony przed zainwestowaniem obszarów cennych z punktu widzenia przyrodniczego, pełniących rolę ochronną i krajobrazową oraz stopniowej likwidacji kolizji środowiskowych i funkcjonalnych; • ochrona terenów złóż udokumentowanych przez trwałym zainwestowaniem, ograniczającym potencjalną eksploatację (zabudowa, zalesienia); • kształtowania optymalnych relacji przestrzennych w zakresie rozmieszczenia usług, miejsc pracy, rekreacji i sportu oraz miejsc zamieszkania; • dążenia do zgodności charakteru i intensywności zabudowy z funkcją i potrzebami ośrodków gminnych. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Bogoria (z późn. zmianami) Głównym celem rozwoju zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria, określonym w SUiKZP zgodnie ze Strategią rozwoju województwa świętokrzyskiego, Planem zagospodarowania przestrzennego województwa świętokrzyskiego oraz Strategią rozwoju gminy Bogoria jest poprawa warunków życia ludności na terenie gminy oraz jej zrównoważony rozwój oparty między innymi o ład przestrzenny. Dążenie do osiągnięcia przyjętego w gospodarce przestrzennej celu następuje poprzez realizację określonych kierunków zagospodarowania przestrzennego i rozwój procesów urbanizacyjnych. Te z kolei następują poprzez realizację różnorodnych funkcji lokalizowanych na obszarze gminy odpowiednio do predyspozycji poszczególnych terenów. W Studium zostały określone następujące kierunki rozwoju zagospodarowania przestrzennego, uwzględniające występujące na obszarze gminy uwarunkowania rozwoju: • Racjonalne korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem zasad jego ochrony • Ochrona środowiska kulturowego gminy, wzrost atrakcyjności turystycznej • Stworzenie warunków dla zaspakajania potrzeb społeczności lokalnej w zakresie budownictwa mieszkaniowego • Poprawa wyposażenia gminy w obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej i społecznej • Stworzenie warunków dla rozwoju działalności handlowo - produkcyjnej i usługowej • Ochrona rolniczej przestrzeni produkcyjnej • Systematyczna poprawa parametrów technicznych sieci dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych • Realizacja projektowanych obwodnic w Bogorii • Stworzenie warunków rozwoju usług wypoczynku i rekreacji dla zaspokojenia potrzeb okolicznej i lokalnej ludności • Zwiększenie lesistości gminy. Projekt przedmiotowej zmiany planu nawiązuje do powyższych, odpowiednich, przyjętych w Studium kierunków rozwoju przestrzennego: Ponadto ze względu na stosunkowo niewielki zakres zmiany planu, projektowane ustalenia nawiązują i nie pozostają w sprzeczności z celami strategicznymi określonymi w Strategii rozwoju gminy Bogoria na lata 2009-2020 oraz z celami strategicznymi i zadaniami sformułowanymi w Programie ochrony środowiska dla Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki. 3. Problematyka zmiany planu, analiza i ocena aktualnego stanu i funkcjonowania środo-wiska na obszarze objętym przewidywanym oddziaływaniem oraz potencjalne zmiany tego stanu w przypadku braku realizacji projektu zmiany planu 3.1. Problematyka zmiany planu, charakterystyka obszaru objętego projektem zmiany planu oraz stanu i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i kulturowego w rejonie opracowania Zakres i zasięg terytorialny zmiany planu został określony Uchwałą Nr XXXVI/238/09 Rady Gminy Bogoria z dnia 17 września 2009 roku o przystąpieniu do sporządzenia II zmiany Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria – ETAP I. Teren obowiązującego Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria – ETAP I - Załącznik Nr 1 obejmuje grunty miejscowości gminnej Bogoria w jej granicach administracyjnych. Teren, którego zmiana dotyczy o powierzchni 3ha usytuowany jest w północno - zachodniej części wsi. Jest to teren po byłej stacji kolejki wąskotorowej w Bogorii. W stanie obecnym znajdują się tu obiekty kolejowe przeznaczone do rozbiórki oraz budynek administracyjny i budynki dawnej nastawni i remontów kolei przeznaczone do remontu. Omawiany teren położony jest w sąsiedztwie istniejącego i projektowanego zainwestowania wsi tj. terenów mieszkaniowych i usługowych. Teren posiada pełne wyposażenie w infrastrukturę techniczną. Omawiana zmiana planu dotyczy lokalizacji obiektów usług sportu i rekreacji, usług publicznych i komercyjnych oraz zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (budynki do czterech kondygnacji nadziemnych) kosztem terenów przeznaczonych w pierwotnej wersji planu pod lokalizację (nie zrealizowaną) obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Pod względem fizyczno-geograficznym teren objęty zmianą planu położony jest w obrębie makroregionu Wyżyna Kielecko-Sandomierska i wydzielonego w jej obrębie mezoregionu Pogórze Szydłowskie. Pod względem morfologicznym teren położony jest są w obrębie słabo urzeźbionej, plejstoceńskiej wysoczyzny polodowcowej, wznoszącej się w tym rejonie na wysokość 150-155m n.p.m. Spadki terenu mieszczą się w przedziale 0-3%. Rzeźba terenu nie stwarza ograniczeń dla lokalizacji zabudowy. Warunki gruntowo-wodne są korzystne dla bezpośredniego posadowienia wszelkiego typu zabudowy. W podłożu występują utwory lodowcowe i wodnolodowcowe wykształcone w postaci glin zwałowych i piasków o korzystnych parametrach geotechnicznych dla zabudowy. Wody gruntowe występują na głębokości 2,5 - 5,5m p.p.t. Teren opracowania położony jest poza wydzielonym w południowej części gminy Użytkowym Zbiornikiem Wód Podziemnych Nr 423, na którego zasobach bazuje gminne ujęcie wód pitnych zlokalizowane w miejscowości Zimnowodna. W granicach omawianego terenu i w jego sąsiedztwie nie występują wody powierzchniowe. W obrębie terenu objętego zmianą planu nie występują grunty użytkowane rolniczo. W warunkach naturalnych występowały tu gleby brunatne i bielicowe, zaliczane do IV i V klasy bonitacyjnej. W wyniku zainwestowania tych terenów pokrywająca je gleba uległa degradacji. Aktualnie nie są sklasyfikowane pod względem bonitacyjnym, w znacznej części są pokryte powierzchniami szczelnymi. Omawiany teren zmiany planu położony jest w obrębie obszarów zainwestowania wiejskiego o przekształconych pierwotnych warunkach przyrodniczych, poza systemem powiązań ekologicznych terenu wsi i gminy. Udział powierzchni biologicznie czynnej jest znikomy. Pod względem przyrodniczym i krajobrazowym teren nie przedstawia wartości. Pozbawiony jest całkowicie naturalnych zbiorowisk roślinnych. Na terenie opracowania brak warunków do bytowania dziko występujących gatunków fauny. Na omawianym terenie i w sąsiedztwie brak obiektów (pomników przyrody) przyrody prawnie chronionej w rozumieniu ustawy o ochronie przyrody. Przedmiotowy teren położony jest natomiast w obrębie Jeleniewsko - Staszowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, który obejmuje ok. 72% powierzchni gminy Bogoria. Teren objęty zmianą planu znajduje się w odległości ok. 2km na północ od potencjalnego obszaru specjalnej ochrony siedlisk Natura 2000 Ostoja Żyznów, obejmującego w tej części gminy dolinę cieku Korzenna. Potencjalny obszar Natura 2000 został zgłoszony przez organizacje pozarządowe (Shadow List 2008) i po weryfikacji (Wojewódzki Zespół Specjalistyczny, Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie) skierowany przez MŚ do konsultacji społecznych i resortowych (maj 2009). Końcem października br. po opracowaniu wyników konsultacji obszar Natura 2000 został wraz z innymi zgłoszony do KE. Inne obszary Natura 2000 ustanowione i projektowane na obszarze województwa znajdują się w znacznej ok. 10 – 30 km odległości od terenu zmiany, w tym część Ostoi Żyznów znajdująca się we wschodniej i południowo - wschodniej części gminy. Na terenie opracowania, ani w jego najbliższym sąsiedztwie nie występują obiekty zabytkowe ani stanowiska archeologiczne, będące przedmiotem zainteresowania konserwatorskiego. Stan środowiska w omawianym rejonie jest zadowalający, pomimo przekształceń spowodowanych działalnością człowieka. W rejonie obszaru opracowania brak istotnych źródeł emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu przemysłowego i istotnych źródeł hałasu komunikacyjnego. W corocznej ocenie jakości powietrza (WIOŚ za rok 2007 i 2008) strefę sandomiersko-pińczowską (w tym gminę Bogoria) zaliczono do klasy A (wg kryterium ochrony zdrowia i ochrony roślin). Oznacza to, że stężenia żadnej substancji w powietrzu nie przekraczają poziomów dopuszczalnych i nie jest wymagane opracowanie programu ochrony powietrza, ani wprowadzanie działań naprawczych. Zakres działań wynikający z zaliczenia do tej klasy to utrzymanie jakości powietrza na tym samym lub lepszym poziomie. Omawiany teren ze względu na wyniesienie i znaczne oddalenie od cieków wodnych znajduje się poza zasięgiem zagrożeń powodziowych. 3.2. Ocena potencjalnych zmian w środowisku w przypadku braku realizacji projektu zmia-ny planu Teren przewidziany do zmiany przeznaczenia w projekcie zmiany planu, w stanie obecnym jest w części zainwestowany i położony w otoczeniu terenów zainwestowanych. W przypadku braku realizacji projektu omawianego dokumentu tereny zgodnie z ustaleniami pierwotnej wersji planu zostaną zainwestowane obiektami produkcyjnymi, składowymi i magazynowymi. W związku z projektowaną w zmianie planu lokalizacją funkcji sportowo-rekreacyjnej, mieszkaniowej i usług komercyjnych w miejsce produkcyjnej można spodziewać się raczej zmian pozytywnych. Jest prawdopodobne zachowanie większego udziału powierzchni biologicznie czynnej (zieleni towarzyszącej) i mniejszego udziału powierzchni nieprzepuszczalnych oraz eliminacja potencjalnych źródeł emisji zanieczyszczeń. 4. Analiza i ocena istniejących problemów ochrony środowiska istotnych z punktu widzenia projektu zmiany planu, w szczególności dotyczących obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy o ochronie przyrody W kontekście zakresu i charakteru projektowanych w planie zmian oraz na podstawie przedstawionej w pkt. 3 analizy oraz charakterystyki stanu i funkcjonowania środowiska stwierdza się, iż w rejonie terenu objętego projektem zmiany planu nie występują problemy środowiskowe, które mogłyby w sposób istotny kolidować z projektowanym zagospodarowaniem i projektowanymi zmianami. Nie identyfikuje się również zagrożeń i problemów istotnych z punktu widzenia realizacji projektu zmiany dokumentu dotyczących obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy o ochronie przyrody tj. obszarów Natura 2000. Powyższe stwierdzenie wynika przede wszystkim z położenia przedmiotowego terenu w znacznym oddaleniu od ustanowionych i potencjalnych obszarów Natura 2000. W kontekście położenia przedmiotowego terenu zmiany w granicach Jeleniewsko - Staszowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu istotna będzie przede wszystkim dbałość o formę architektoniczną projektowanych budynków oraz zagospodarowanie zielenią, celem uchronienia przed degradacją krajobrazu. W obrębie terenu projektowanej zmiany i w jego otoczeniu nie występują wartości przyrodnicze, na które charakter projektowanego w zmianie planu przeznaczenia mógłby wpływać znacząco negatywnie. 5. Ocena uwzględnienia celów ochrony środowiska ustanowionych na szczeblu międzynaro-dowym, wspólnotowym i krajowym istotnych z punktu widzenia projektu zmiany planu W związku z niewielkim zakresem przedmiotowej zmiany planu nie zachodzi potrzeba oceny uwzględnienia celów ochrony środowiska ustanowionych na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym. 6. Analiza i ocena przewidywanych oddziaływań na środowisko mogących być rezultatem realizacji projektu zmiany planu 6.1. Identyfikacja oddziaływań na środowisko wynikających z projektowanego przeznacze-nia Realizacja ustaleń przedmiotowej zmiany planu polegać będzie na zmianie przeznaczenia terenów produkcyjnych, składów i magazynów (funkcje projektowane w pierwotnej wersji planu) w tereny sportowo – rekreacyjne, tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i usługowej. Zatem nie spowoduje to zajęcia nowych terenów rolnych, ani nowych terenów biologicznie czynnych, dodatkowo mając na uwadze aktualny stan i zagospodarowanie terenu zmiany (teren byłej stacji kolei wąskotorowej z obiektami kolejowymi). Realizacja ustaleń spowoduje krótkotrwałe oddziaływania w odniesieniu do powierzchni ziemi na etapie realizacji obiektów budowlanych. Inne oddziaływania generowane w trakcie funkcjonowania obiektów usługowych i zabudowy mieszkaniowej to emisja zanieczyszczeń powietrza, ścieków, hałasu komunalnego oraz związanego z dojazdami do nowej zabudowy. Jest wysoce prawdopodobne, iż oddziaływania na środowisko związane z nowym przeznaczeniem będą mniejszej skali niż te, które mogą być skutkiem realizacji ustaleń pierwotnego planu – oddziaływań generowanych w wyniku realizacji i funkcjonowania przedsięwzięć produkcyjnych. 6.2. Analiza i ocena skutków środowiskowych przewidywanych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska Ze względu na niewielki zakres zmiany planu, w zasadzie korzystniejszy dla środowiska w stosunku do pierwotnego przeznaczenia oraz przewidywany brak wynikających z jej realizacji znaczących negatywnych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska, nie zachodzi potrzeba ich szczegółowej analizy. W odniesieniu do środowiska biotycznego (flory i fauny), bioróżnorodności, gatunków chronionych i chronionych siedlisk przyrodniczych z uwagi na zakres zmiany planu oraz aktualny stan warunków przyrodniczych przewiduje się oddziaływania o charakterze neutralnym (brak oddziaływań). Realizacja zmiany planu nie spowoduje zajęcia nowych terenów biologicznie czynnych. Analogicznie oddziaływania neutralne przewidywane są w odniesieniu do powietrza atmosferycznego, klimatu, wód powierzchniowych i podziemnych. Realizacja zmiany planu nie spowoduje powstania istotnej liczby nowych źródeł emisji zanieczyszczeń, które mogłyby w znaczący sposób oddziaływać na poszczególne komponenty środowiska. Ponadto w części ustaleń pierwotnego planu nie podlegających zmianie, dotyczących wyposażenia w infrastrukturę techniczną oraz zasad ochrony środowiska przyrody i krajobrazu kulturowego znajdują się zapisy zobowiązujące do: • odprowadzania ścieków poprzez zbiorczy system kanalizacji do oczyszczalni ścieków; • zaopatrzenia w energię cieplną przy użyciu paliw (mediów) nie powodujących przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczeń powietrza; • gromadzenia i wywozu odpadów w pojemnikach szczelnych, opróżnianych na zasadach obowiązujących w gminie; • zachowania dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na terenach normowanych pod względem akustycznym. W zakresie wpływu na powierzchnię ziemi realizacja omawianej zmiany planu nie wprowadzi innych oddziaływań niż przewidywane w wyniku realizacji obowiązującego m.p.z.p. Będą to oddziaływania o charakterze krótkotrwałym na etapie budowy, nie powodujące trwałych deformacji powierzchni terenu. Z uwagi na stan obecny realizacja zmiany planu nie spowoduje zajęcia terenów rolniczych. W odniesieniu do krajobrazu nie przewiduje się istotnych przekształceń ze względu na skalę zmiany planu i stan obecny (położenie w obrębie terenów zainwestowanych). Ponadto w celu eliminacji dysharmonii krajobrazu w ustaleniach zmiany planu szczegółowo określono formę architektoniczną i kolorystykę projektowanych budynków mieszkalnych, gospodarczych i usługowych. Wprowadzono również zapis dotyczący zachowania powierzchni biologicznie czynnej (20-30% powierzchni działki). Przewiduje się, iż realizacja projektowanych w zmianie planu funkcji będzie miała korzystniejszy wpływ na krajobraz, niż realizacja ustaleń planu obowiązującego – obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, prawdopodobnie o dużej i prostej kubaturze oraz formie baraków i hal. W związku z lokalizacją terenów zmiany planu w obrębie terenów po części wolnych od zabudowy i w sąsiedztwie współczesnej zabudowy nie występują kolizje przestrzenne z obiektami zabytkowymi i strefami konserwatorskimi. Ze względu na charakter projektowanego przeznaczenia (zabudowa sportowo – rekreacyjna, mieszkaniowa i usługowa), nie wprowadzającego istotnych zanieczyszczeń do środowiska i oddziaływań znacząco negatywnych, realizacja projektu planu nie spowoduje zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. Teren projektowanej zmiany planu znajduje się poza zasięgiem zagrożeń powodziowych. 7. Analiza i ocena przewidywanych oddziaływań na Jeleniewsko - Staszowski Obszar Chronionego Krajobrazu Teren omawianej zmiany planu położony jest w granicach Jeleniewsko – Staszowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. OChK zajmuje ok. 72% obszaru gminy Bogoria. Został ustanowiony Rozporządzeniem Nr 89/2005 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Województwa Świętokrzyskiego Nr 156 poz.1950), zmienionym Rozporządzeniem Nr 17/2009 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia16 lutego 2009r. Zgodnie z w/w Rozporządzeniem na Obszarze ustalono następujące działania w zakresie czynnej ochrony ekosystemów: 1) zachowanie i ochrona zbiorników wód powierzchniowych naturalnych i sztucznych, utrzymanie meandrów na wybranych odcinkach cieków; 2) zachowanie śródpolnych i śródleśnych torfowisk, terenów podmokłych, oczek wodnych, polan, wrzosowisk, muraw, niedopuszczenie do ich uproduktywnienia lub też sukcesji; 3) utrzymanie ciągłości i trwałości ekosystemów leśnych; 4) zachowanie i ewentualne odtwarzanie lokalnych i regionalnych korytarzy ekologicznych; 5) ochrona stanowisk chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów; 6) szczególna ochrona ekosystemów i krajobrazów wyjątkowo cennych poprzez uznawanie ich za rezerwaty przyrody, zespoły przyrodniczo – krajobrazowe i użytki ekologiczne; 7) zachowanie wyróżniających się tworów przyrody nieożywionej. Ponadto wprowadzono następujące zakazy: 1) zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk, złożonej ikry, z wyjątkiem amatorskiego połowu ryb oraz wykonywania czynności związanych z racjonalną gospodarką rolną, leśną, rybacką i łowiecką; 2) likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych; 3) dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody lub zrównoważone wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz racjonalna gospodarka wodna lub rybacka; 4) likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodno – błotnych. Mając na uwadze niewielki zakres zmiany planu i przewidywany, małoznaczący charakter oddziaływania na środowisko oraz położenie terenu objętego zmianą w terenach zainwestowanych, poza obszarami występowania cennych ekosystemów i krajobrazów stwierdza się, że realizacja zmiany planu nie spowoduje negatywnych oddziaływań na zasoby i wartości obszaru chronionego krajobrazu. Projekt ustaleń zmiany planu pozwoli na zachowanie w/w warunków Rozporządzenia ustanawiającego Jeleniewsko – Staszowski Obszar Chronionego Krajobrazu. 8. Analiza i ocena przewidywanych oddziaływań na cele i przedmiot ochrony oraz integral-ność obszarów Natura 2000 Oceny wpływu projektu zmiany planu na europejską sieć ekologiczną Natura 2000 dokonano poprzez identyfikację i analizę przewidywanych oddziaływań na najbliżej położony potencjalny obszar ochrony siedlisk Ostoja Żyznów o kodzie PLH126_28. Teren objęty zmianą planu znajduje się w znacznej odległości (ok. 2km) od fragmentu obszaru Natura 2000, który w południowej części gminy obejmuje część doliny cieku Korzenna. Fragment obszaru Natura 2000 Ostoja Żyznów znajdujący się na wschód od przedmiotowego terenu oddalony jest o ok. 8 – 10km. Inne obszary Natura 2000 ustanowione i projektowane na terenie województwa z uwagi na ich oddalenie (ok. 20 -30km), zakres i charakter zmiany planu znajdują się bezsprzecznie poza zasięgiem potencjalnego oddziaływania funkcji projektowanych w zmianie planu. Przedmiotowy obszar Natura 2000 został zgłoszony przez organizacje pozarządowe (Shadow List 2008) i po weryfikacji (Wojewódzki Zespół Specjalistyczny, Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie) skierowany przez MŚ do konsultacji społecznych i resortowych (maj 2009). Aktualnie po opracowaniu wyników konsultacji przedmiotowy obszar Natura 2000 (z korektą granicy we wschodniej części gminy) został zgłoszony do KE. Po akceptacji przez KE obszar Natura 2000 SOOS Ostoja Żyznów uzyska status obszaru o znaczeniu wspólnotowym (OZW) Cel i przedmiot ochrony obszaru SOOS Ostoja Żyznów stanowią: piętnaście chronionych siedlisk przyrodniczych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Rady 92/43/EWG, 6 gatunków ptaków wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG, 3 gatunki ssaków, 1 gatunek płazów, 2 gatunki ryb oraz 8 gatunków owadów wymienionych w Załączniku II Dyrektywy Rady Europy 92/43/EWG. Na potrzeby oceny wpływu na cele i przedmiot ochrony oraz integralność obszaru Natura 2000 zastosowano kryteria określające na ile utrzymany zostanie korzystny status ochrony obszaru chronionego. Analizowano i oceniono czy i w jakim stopniu projektowane w zmianie planu przeznaczenie terenu i wynikające z jego realizacji oddziaływanie w połączeniu z oddziaływaniem aktualnym: • zmniejszy zasięg siedlisk podlegających ochronie, • zachowane zostaną specyficzne struktury i funkcje oraz typowe siedliska gatunków chronionych, • zmniejszy się liczebność gatunków chronionych, • ograniczony zostanie zasięg ich występowania, • zapewniona zostanie wystarczająco duża powierzchnia siedlisk dla bytowania gatunków chronionych; • zachowana zostanie spójność obszaru chronionego i sieci obszarów. Skala oddziaływań generowanych w wyniku realizacji projektu zmiany planu, dotyczącej realizacji zabudowy mieszkaniowej, sportowo - rekreacyjnej i usługowej na stosunkowo niewielkiej powierzchni oraz możliwość wykorzystania pełnego uzbrojenia terenu (wymóg zapisany w ustaleniach planu) będzie miała zasięg miejscowy i charakter neutralny dla środowiska. Mając na uwadze znaczne oddalenie projektowanych w zmianie planu funkcji od granic obszaru Natura 2000, lokalny zasięg i małoznaczący charakter oddziaływania nie przewiduje się by omawiany projekt zmiany planu powodował zagrożenia i negatywne oddziaływania na cele ochrony obszaru Natura 2000. Realizacja zmiany planu nie spowoduje zagrożeń dla zachowania korzystnego stanu ochrony obszaru chronionego ze względu na: • brak oddziaływań bezpośrednich wynikających z położenia poza i w znacznej odległości od obszaru chronionego; • separację przestrzenną przez tereny zainwestowania wiejskiego oraz rozległe tereny rolne; • brak bezpośrednich powiązań siedliskowo-przyrodniczych; • przewidywane pośrednie oddziaływania nie powodujące istotnych zmian i barier dla migracji gatunków (głównie awifauny) oraz naruszenia standardów poszczególnych elementów środowiska; • przewidywany małoznaczący i miejscowy zasięg oddziaływań pośrednich. Przewiduje się, iż oddziaływania na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 SOOS Ostoja Żyznów będą miały charakter neutralny, stąd nie należy spodziewać się zagrożeń dla jego integralności, rozumianej jako spójność czynników strukturalnych i funkcjonalnych warunkujących zrównoważone trwanie populacji gatunków i siedlisk przyrodniczych, będących celem ochrony Obszaru. Realizacja projektu zmiany planu nie spowoduje zaburzeń w funkcjonowaniu obszaru Natura 2000. Projektowane zmiany zagospodarowania terenu nie kwalifikują się do działań wymienionych w artykule 33 ust. 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody. 9. Rozwiązania mające na celu zapobieganie, usuwanie barier, ograniczanie i kompensację przyrodniczą przewidywanych negatywnych oddziaływań na środowisko W wyniku przeprowadzonej analizy nie przewiduje się istotnych negatywnych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska oraz cele, przedmiot ochrony i integralność najbliżej położonego obszaru Natura 2000 SOOS Ostoja Żyznów. Zatem nie jest zasadne przedstawianie rozwiązań mających na celu zapobieganie i ograniczanie istotnego negatywnego wpływu na środowisko. Ustalenia i rozwiązania zawarte w pierwotnej wersji planu dotyczące eliminacji i ograniczania oddziaływania na środowisko poprzez szczegółowo ustalone zasady m.in. odprowadzania ścieków komunalnych, gromadzenia i usuwania odpadów, ograniczania emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego nie ulegają zmianie. W związku z przewidywanym brakiem istotnych negatywnych oddziaływań na środowisko, w tym na obszary Natura 2000 i obszar chronionego krajobrazu oraz brakiem niebezpieczeństwa nieodwracalnego zniszczenia bioróżnorodności (zajmowania chronionych siedlisk przyrodniczych i siedlisk chronionych gatunków) nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia działań kompensacyjnych. 10. Rozwiązania alternatywne do rozwiązań przyjętych w projekcie zmiany planu Zgodnie z art. 51 ust.3b) ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko zakres prognozy oddziaływania na środowisko powinien obejmować przedstawienie rozwiązań alternatywnych do rozwiązań przyjętych w projekcie planu, w szczególności w odniesieniu do obszarów Natura 2000. W wyniku przeprowadzonej analizy nie przewiduje się znaczących negatywnych oddziaływań na cele, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000, stąd nie zachodzi potrzeba przedstawienia rozwiązań alternatywnych do rozwiązań projektowanych w zmianie planu. 11. Informacja o możliwym transgranicznym oddziaływaniu Ze względu na odległe usytuowanie obszaru gminy Bogoria w stosunku do granic Państwa oraz brak potencjalnych źródeł, których oddziaływanie mogłoby wykraczać poza terytorium RP nie zachodzą przesłanki do przeprowadzenia transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko. 12. Wskazanie napotkanych trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy Ze względu na niewielki zakres zmiany planu, przy sporządzaniu niniejszej prognozy w zasadzie nie wystąpiły trudności w ocenie oddziaływania na środowisko. 13. Podsumowanie i wnioski Celem prognozy oddziaływania na środowisko była ocena czy i w jaki sposób realizacja projektu zmiany Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria–ETAP I może oddziaływać na obszary Natura 2000 i środowisko, czy i w jakim stopniu ustalenia projektowanego dokumentu sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi. W wyniku przeprowadzonych analiz i ocen prognozuje się, iż projektowane zmiany planu będą miały na środowisko wpływ neutralny. Realizacja projektu zmiany przedmiotowego dokumentu nie spowoduje negatywnego oddziaływania na cele, przedmiot ochrony i integralność obszarów Natura 2000. Nie przewiduje się negatywnych oddziaływań, ani zagrożeń dla utrzymania właściwego stanu ochrony gatunków i siedlisk chronionych. Zmiany sposobu użytkowania i zagospodarowania terenów objętych zmianą planu nie kwalifikują się do działań wymienionych w artykule 33 ust. 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody. Realizacja zmiany planu nie spowoduje oddziaływań kolidujących z wymienionymi w Rozporządzeniu ustanawiającym Jeleniewsko – Staszowski Obszar Chronionego Krajobrazu zakazami i działaniami w zakresie ochrony czynnej ekosystemów. Przewiduje się, iż skala oddziaływań na środowisko generowanych w wyniku realizacji omawianej zmiany planu będzie zdecydowanie mniejsza, niż oddziaływań które mogą być wynikiem realizacji pierwotnych ustaleń planu. 14. Propozycje dotyczące przewidywanych metod analizy skutków realizacji postanowień projektu planu oraz częstotliwości ich przeprowadzania Mając na uwadze niewielki zakres zmiany oraz przewidywany brak negatywnego wpływu na obszary Natura 2000 i neutralny charakter oddziaływania na obszar chronionego krajobrazu i środowisko nie przewiduje się konieczności przeprowadzania analizy skutków realizacji ustaleń zmiany przedmiotowego planu. 15. Wykaz materiałów wykorzystanych przy opracowaniu prognozy 1. Geografia fizyczna Polski PWN Warszawa 1988r. 2. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria. Bogoria 2005r. 3. Opracowanie ekofizjograficzne podstawowe dla projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria. Bogoria – Tarnów 2004r.. 4. Opracowanie fizjograficzne gminy Bogoria. Kielce 1986r. GEOPROJEKT 5. Wyniki oceny jakości powietrza i klasyfikacja stref w woj. świętokrzyskim w 2007r, 2008roku; WIOŚ Kielce 2008r, 2009 r. 6. Wyniki pomiarów jakości wód powierzchniowych w woj. świętokrzyskim w 2008 roku. WIOŚ Kielce 2009r. 7. Wyniki pomiarów jakości wód podziemnych w woj. świętokrzyskim w 2008 roku. WIOŚ Kielce 2009r. 8. Stan środowiska w województwie świętokrzyskim 2007r. WIOŚ Kielce 2008r. 9. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy Bogoria- ETAP I wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Bogoria styczeń 2005r. Opr. Małopolska Grupa Geodezyjno – Projektowa S.A. Biuro Projektów – Pracownia Planowania Przestrzennego w Tarnowie. 10. Program ochrony środowiska dla Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki. Warszawa 2005r. opr. mgr Leszek Wołowiec. 11. Strategia rozwoju gminy Bogoria 2009-2020. Bogoria 2009r. 12. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego – wyciąg informacyjny dla gminy Bogoria. Opr. Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego. 13. Mapa planowanych obszarów Natura 2000. www.mos.gov.pl www.gdos.gov.pl 14. Mapa potencjalnego specjalnego obszaru ochrony siedlisk Ostoja Żyznów www.mos.gov.pl www.gdos.gov.pl 15. Standardowy Formularz Danych dla potencjalnego obszaru ochrony siedlisk Ostoja Żyznów. www.gdos.gov.pl 16. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 roku w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz. U. z 2004r Nr. 229 poz.2313 z późn. zm.) – z załącznikami. 17. Ogólne zalecenia dla ochrony typów siedlisk oraz gatunków zwierząt (poza ptakami) i roślin wymienionych w załącznikach I i II Dyrektywy Siedliskowej, przewidywane na terenach Specjalnych Obszarów Ochrony sieci Natura 2000 w Polsce. Joanna Perzanowska. 18. Zarządzanie obszarami Natura 2000. MŚ wrzesień 2008r. 19. Ocena planów i przedsięwzięć znacząco oddziałujących na obszary Natura 2000 - Wytyczne metodyczne. MŚ 2006r.

Powrót